Wymiana oleju silnikowego zostanie obłożona specjalną opłatą depozytową, która co do zasady zostanie przerzucona na użytkownika końcowego- kierowcę.
Proponowanym przez Ministerstwo Rozwoju, Klimatu i Finansów, rozwiązaniem byłoby wprowadzenie dodatkowej kaucji doliczanej do ceny nowo zakupionego oleju. Opłata byłaby zwracana w momencie zdawania starego środka smarnego w punkcie sprzedaży, punkcie wymiany smarów lub w warsztacie samochodowym.
Nowe przepisy i zasady:
- Opłata depozytowa będzie doliczana do ceny nowego oleju silnikowego podobnie jak test obecnie przy kaucji doliczanej do akumulatorów.
- Kaucja nie będzie pobierana w przypadku równoczesnego zwrotu odpowiedniej ilości zużytego oleju (np. przy zakupie i wymianie w warsztacie).
- Systemem poboru i zwrotu opłaty depozytowej zostaną objęte warsztaty i sprzedawcy smarów, czyli np. sklepy motoryzacyjne czy sprzedaż internetowa.
- Sprzedawca będzie musiał wskazać kupującemu miejsce (najbliższe adresowi zakupu/ dostawy), w którym będzie można dokonać zwrotu oleju zużytego i uzyskać zwrot opłaty depozytowej.
- Nadzór nad systemem opłaty depozytowej mają sprawować właściwe ze względu na ich siedzibę sprzedawców urzędy skarbowe.
Zmiany mają wejść w życie od stycznia 2021 roku. Mają one na celu nie tylko zmniejszyć szarą strefę, ale także zredukować zjawisko nielegalnie spalanych starych olejów w nieprzeznaczonych do tego piecach, co znacznie wpływa na zanieczyszczenie powietrza tzw. smog.


